Chinese contemporary art is currently enjoying a worldwide boom, fetching record-breaking prices at auction houses around the globe. The country's rapid transition from Communism to consumerism, and the dizzying changes brought about by urbanization, globalization and new technologies have created a fascinating explosion of art overwhelmingly concerned with the search for self-identity in a society that, from Confucius to Mao, has traditionally disregarded individualism for the collective good. Avatars and Antiheroes reflects the schizophrenic undercurrents of a nation in continuous fast-forward. From the Cynical Realism and Political Pop movements associated with the post-Tiananmen generation of artists such as Yue Minjun, whose grinning representations of himself as antihero seem to mock the revolutionary heroes of old, to the pop-culture generation spearheaded by Cao Fei, whose digital avatars live in a world without borders, this book showcases the work of the most important contemporary artists to emerge from China in recent years. Stunning full-color plates of the work of Chinas leading painters, photographers, sculptors, performance artists, video artists, and even a fireworks artist are complemented by insightful commentary from Beijing-based art specialist Claudia Albertini, who personally interviewed many of the artists featured.
¿Cuáles son las peculiaridades del nuevo dominio ejercido por Estados Unidos? ¿Cómo se gestan las protestas en el siglo que comienza? En los últimos años hemos asistido a una expansión sin precedentes de movimientos sociales que, en todas partes, critican, en ocasiones con virulencia, la globalización neoliberal. ¿Cómo luchan estos nuevos movimientos? ¿Cuál es su idea de sociedad? Y además: ¿qué lugar ocupa en este proceso América Latina? ¿Y los pueblos indígenas? Estas son algunas de las preguntas a que, con enfoques distintos y en ocasiones encontrados, intentan contestar los textos reunidos en este libro. Esta obra contiene diferentes ponencias expuestas en el seminario sobre Imperio, imperialismo y movimientos globales que tuvo lugar en el Posgrado en Humanidades y Ciencias Sociales en la todavía Universidad de la Ciudad de México, en el curso del año de 2003. Se divide en tres partes: la primera aborda algunos aspectos del nue vo (des)orden imperial, la segunda parte trata los nuevos movimientos sociales no desde el punto de vista teórico, sino presentando algunos casos concretos —como la rebelión de Génova en julio de 2001— y por último, se exponen problemas de mayor profundidad teórica.