This publication features the visual story of graffiti in Barcelona, a city that has become today a meeting point and ''concrete canvas'' for graffiti artists from whole over the world. Barcelona 1000 graffitis has a preface by Josep Maria Català, Professor of the Aesthetics of the Image at the Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). The book kicks off with essays by Julián Álvarez and Rosa Puig in which they explain the genesis of the project and the reasons for it. Barcelona 1000 graffitis documents the enormous diversity of graffiti throughout the city, a cause for wonder and admiration for some, for concern for the authorities and for desperation for the owners of facades besmirched by night. The graffiti collected in this book are found in different areas-from the very centre of the city to its outskirts-and present widely varying themes and tones-be they poetic, militant, segregationist-in such a way that they compete with the visual contamination typical of the city and contribute to enriching its landscape. The photographs reflect the surprised gaze of the author, at once captivated by ''graphic pieces'' that, in her words, ''I would rip off the walls and hang in my house.'' The book closes with a list of the creators of the graffiti and the streets where the photos were taken.
Ficha técnica
Editorial: Editorial Gg
ISBN: 9788425222436
Idioma: Inglés
Número de páginas: 256
Encuadernación: Tapa blanda
Fecha de lanzamiento: 07/04/2008
Año de edición: 2008
Plaza de edición: Barcelona
Peso: 1330.0 gr
Especificaciones del producto
Escrito por Josep Maria Català
Josep M. Català Domènech (Tarragona 1946). Catedrático emérito de Comunicación Audiovisual. Es doctor en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Autónoma de Barcelona, licenciado en Historia Moderna y Contemporánea por la Universidad de Barcelona y Master of Arts in Film Theory por la San Francisco State University de California. Ha recibido el Premio Fundesco de ensayo por La violación de la mirada (1993), el premio de ensayo del xxvii Certamen Literario de la ciudad de Irún por Elogio de la paranoia (1996) y el premio de la Asociación Española de Historiadores de Cine (2001). Es autor de La puesta en imágenes (2001), La imagen compleja (2006), y La forma de lo real (2008), entre otros, así como coeditor del volumen Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en España (2010). En la uab ha sido decano de la Facultad de Ciencias de la Comunicación y director académico del Máster de Documental Creativo.