Édouard Balladur (Esmirna, Turquia, 1929) és un polític francès que va ser primer ministre de França del 1993 al 1995. Es va graduar en Dret a l'École Nationale d'Administration, i va ser membre del consell d'administració de l'Office de Radiodiffusion Télévision Française (ORTF) (1967-1968), conseller tècnic del gabinet de Georges Pompidou (1966-1968) i membre del Consell d'Estat (1984-1993). Com a ministre d'economia del govern de Jacques Chirac (1968-1988), fou l'executor de la política de reprivatitzacions, i en vèncer la coalició de centredreta RPR-UDF a les eleccions legislatives del març del 1993, va ser nomenat primer ministre, càrrec amb què va retornar a la «cohabitació» amb François Mitterrand i amb què va afavorir la liberalització de l'economia.
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¿Maquiavelo tenía razón o estaba equivocado? Él fue el primero que describió, no sin cierta complacencia, la mecánica del poder: la lucha por su conquista y el enfrentamiento de las ambiciones egoístas. Pero apenas habla de la finalidad del poder, como si su posesión fuera un fin en sí misma. ¿La democracia ha cambiado todo eso? Democracia o dictadura, el objetivo continúa siendo el mismo: la apropiación del poder por cualquier medio, durante todo el tiempo que sea posible. Pero, cuando reina la democracia, el político ya no puede inspirarse en Lenin, Stalin, Hitler o Mao. Ya no intenta dar miedo, sino gustar, comunicar, hacer suyo al pueblo utilizando todas las armas de la seducción, como han hecho Blair, Clinton o Sarkozy. Aunque la voluntad de dominio le siga inspirando, los medios que se emplean ya no son los mismos. Referirse a las convicciones morales ciertamente hace sonreír a los cínicos, pero en democracia el poder no puede ser un fin en sí mismo. Conquistarlo para extraer de él la satisfacción y la exaltación del instante no es lo mismo que hacerlo para pasar a la Historia. Aunque a veces ambas cosas ocurren.
La comunitat jueva de Ferrara es sotraguejada, a la fi dels anys trenta, per les llei racials del govern feixista. Temps despres, el narrador evoca el lent pas de la infantesa a la maduresa enmig del trasbals que va dur el benestar burges a la crua persecucio. Un proces de creixement que seria marcat per la presencia encegadora, en el limit entre l'amistat i l'amor, d'una noia, Micol Finzi-Contini, el personatge mes suggestiu de Giorgio Bassani. Retrat d'Italia, retrat del feixisme, retrat de la comunitat jueva, la recreacio de Ferrarra que Bassani fa a El jardi dels Finzi-Contini -transportada amb exit al cinema per Vittorio de Sica en una versio tan bella com infidel- es un gran monument al passat, una exclamacio de solitud davant la inevitable desaparicio del record en l'oblit col·lectiu i individual. I es tambe, sobretot, una novel·la que colpeix delicadment, profundament, el lector.