Emotivo testimonio biográfco de una niña de 12 años que plasmó en un diario sus impresiones sobre la Guerra Civil. Cuando estalló la guerra, a Encarnació, que por entonces era una niña, le pareció que todo lo que estaba sucediendo era tan importante que debía refejarlo por escrito. Esas páginas permanecieron ocultas en un cajón de su casa del barrio de Horta durante más de setenta años, hasta que por fn han salido a la luz. La pequeña Encarnació plasmaría con gran lucidez y penetrante capacidad de observación aquellos terribles acontecimientos que le arrebataron la infancia y la adolescencia. Se trata de un documento único, una auténtica joya, que sorprende por la lucidez que exhibe esta niña a la hora de describir y analizar una realidad tan confictiva y trágica. Una obra comparable a El diario de Ana Frank, pero mucho más cercana al lector español, por tratar de la Guerra Civil. Además, Encarnació la escribió cuatro años antes de que Ana empezara su diario. Una lectura obligada para cualquiera que esté interesado en este período histórico, del que ofrece un testimonio único en su especie. Salvador Domènech, coautor de la obra, es psicopedagogo y está especializado en la historia de la enseñanza en España durante el primer tercio del siglo pasado.
L'obra recull tot un seguit de records, vivències i opinions sobre el funcionament dels Grups Escolars i de les escoles municipals del Patronat Escolar de l'Ajuntament de Barcelona de la dècada dels anys trenta. Els que en van formar part rememoren aspectes tan importants com el professorat, la llengua, la metodologia, la coeducació, les instal·lacions escolars, les colònies escolars, el servei de cantina... i, no cal dir-ho, el seu enyorat professorat, artífex d´aquella revolució escolar que va ennoblir-nos com a poble i esdevingué un referent de qualitat a nivell europeu i mundial.
Els alumnes de la Generalitat recull la historia dels Institut-Escola catalans que es van crear durant la República, explicada pel seu alumnat. Aplega tot un seguit de vivencies i opinions que conformen una trentena d ambits sobre els principals trets que van conformar aquests centres (I-E de la Generalitat, I-E Pi i Margall, I-E Ausias March i I-E Manuel Bartolome Cossio), que excel·liren en renovacio pedagogica i en formacio de valors.
Poques vegades el lector té l?oportunitat de llegir memòries que impacten tant pel seu contingut, i encara menys dues en una mateixa obra. Les memòries d?aquest llibre són nascudes de realitats intel