Sou Fujimoto is part of a new generation of young Japanese architects whose work has aroused great interest on the international scene. His designs include various distinctive residential projects and intriguing conceptual structures. Sou Fujimoto's projects grow out of a unique blend of aspects of traditional Japanese culture and the ideas of contemporary architecture. The references to nature, which he incorporates in his designs as if it were one more building material, the fluidity of space expressed through a loose geometry which organises and defines things without making its presence felt, and the subtle gradation between interior and exterior are examples of that traditional influence. Fujimoto manipulates these features and transforms them into a fluid new architecture which seems effortless and entirely up-to-date.
It has been said that the Sendai Mediatheque (2000), with its revolutionary approach to engineering, marks a turning point not only in Toyo Ito's architecture but in contemporary architecture in general. Before Sendai, Ito's work emphasized structural lightness and transparency, and what he saw as the ever-changing 'non-context' of Japanese cities. But though Ito's designs still show these early influences, after the Sendai Mediatheque he began to leave behind what he increasingly saw as the boring and inappropriate boxes favoured by modernism, and move toward a light, sensuous and often organic architecture that engages with the cities around it and the people who inhabit it.These ideas are exemplified in this unique volume, where Toyo Ito presents a selection of his projects, all extensively illustrated with photos, diagrams, drawings, and computer realizations. Each of the book's projects and thematic sections is introduced with a short essay by Ito. The distinguished Japanese architect Riken Yamamoto has provided an introduction to the book, while the well-known critics Dana Buntrock (USA) and Taro Igarashi (Japan) have contributed essays that provide valuable perspective on Ito's complex works.
Desde 1995, cuando Toyo Ito presentó un proyecto que expresaba la voluntad de dotar al espacio y a la estructura de movilidad y fluidez mediante un nuevo prototipo estructural, las imágenes de la Mediateca han sido objeto de continua atención en las publicaciones de arquitectura. Este libro, segundo en la serie de monografías Verb, muestra el proceso de diseño, construcción y utilización de este prototipo como resultado de múltiples colaboraciones profesionales, así como su significado como sistema integrador del mundo real y el virtual o, en palabras de Ito, del cuerpo primitivo de flujos naturales y el cuerpo virtual de flujos electrónicos. Incluso después de su finalización física, la Mediateca está todavía en construcción.
En este texto, Toyo Ito reflexiona sobre el concepto de espacio en la arquitectura del siglo XXI: por una parte hereda la geometría del movimiento moderno y, a su vez, se hace eco de las nuevas tecnologías. ¿Cómo puede la arquitectura actual dar respuesta al alejamiento de lo local, como consecuencia de los flujos de las redes electrónicas, y seguir ofreciendo espacios que incorporen la vida de las personas sin tener que adornarlos con símbolos vacuos?Ito nos proporciona aquí su personal visión sobre estos temas, señalando que nuestra percepción de la realidad sigue cambiando con los tiempos y, con ella, nuestra experiencia de lo construido. Arquitectura de límites difusos también nos ofrece claves esenciales para entender los fundamentos teóricos de la obra construida de este arquitecto japonés.
Juan O Gorman se inició como arquitecto de manera espectacular a los 24 años de edad, con el proyecto de una casa que comenzó a construir en 1929 y concluyó en 1931. Gracias a ella, Diego Rivera le e