A principios de los noventa, antes de que el fenómeno de la Quinta Generación empezara a declinar, recibimos una noticia ya de una Sexta Generación en ciernes. Semejante urgencia en la renovación parecía ajustarse al aire de los tiempos. Hoy, los historiadores tienden a ver la "era de las reformas" iniciada por Deng Xiaoping como el prólogo de una situación histórica nueva. Pero tuvieron que suceder algunas cosas, y entre ellas el colapso del bloque soviético, el fin de la Guerra Fría y los sucesos de la Plaza de Tian´anmen en 1989 para que, de pronto la República Popular China dejara de equivaler a una Gan Imagen que atemoriza, que oculta realidades tremendas para dejar a la vista un torrente de imágenes singulares y contredictorias. Entre un pasado oscuro y un presente demasiado veloz, surge la Sexta Generación del cine chino.
Yingjin ZhangWhat does it mean to be "Chinese?" This controversial question has sparked off a never-ending process of image-making in Chinese and Chinese-speaking communities throughout the twentieth century. This introduction to Chinese national cinema, written by a leading scholar, covers three "Chinas": mainland China, Hong Kong and Taiwan. It traces the formation, negotiation and problematization of the national on the Chinese screen over ninety years. Historical and comparative perspectives bring out the parallel developments in the three Chinas, while critical analysis explores thematic and stylistic changes over time. As well as exploring artistic achievements and ideological debates, Chinese National Cinema also emphasizes industry research and market analysis. The author concludes that despite the rigid censorship systems and the pressures on film makers, Chinese national cinema has never succeeded in projecting a single unified picture, but rather portrays many Chinas.