A quan remunten els ròssechs de Perpinyà i fins quan sarrosseguen? És realment en la sobrevivència feudal que rau lespecificitat andorrana, o en la sobrevivència fins al segle XXI (sota designacions canviants) del seu Consell de la Terra medieval? Com és que corts, comuns i furs dels diversos estats de la Corona dAragó, en què tants historiadors dels segles XIX-XX no veuen sinó representació i interessos senyorials i oligàrquics, eren condemnats com a quasirepublicans, com a democràtics pels ideòlegs de labsolutisme monàrquic? Va ser el segle del Barroc més ric que els dabans i després, i el bandolerisme més freqüent a la corona catalanoaragonesa que a fora? Marca realment la Sentència de Guadalupe la victòria del mas sobre el castell, el gran tall entre el servatge i la llibertat? Cada capítol del llibre de Núria Sales és un interrogant múltiple i el desafiament dalgun tòpic, un combat. Combat contra el freqüent asserviment historiogràfic per laplicació al passat dels esquemes, i fronteres, del present. Combat en favor de la lectura i relectura atenta dels textos originals, massa sovint no sols mal interpretats sinó també mal transcrits. Combat en favor de la recuperació del vocabulari coetani, històric, en favor de la fidelitat, propietat i precisió en lús daquest vocabulari. Combat, doncs, contra ensarronadores toponímies, convertides en homonímies. Sempre amb el benentès que les preguntes poden ser encertades però que, en Història, de respostes definitives ben poques nhi deu haver.
¿A cuando se remontan los ròssechs de Perpiñán y hasta cuando se arrastran? ¿Es realmente en la supervivencia feudal donde se encuentra la especificidad andorrana, o en la supervivencia hasta el siglo XXI (bajo designaciones cambiantes) de su Consell de la Terra medieval? ¿Como es que cortes, comunes y fueros de los diferentes estados de la Corona de Aragón, donde tantos historiadores de los siglos XIX-XX no ven sino representación e intereses señoriales y oligárquicos, eran condenados como casi republicanos, como democráticos por los ideólogos del absolutismo monárquico? ¿Fue el siglo del Barroco más rico que los de antes y después, y el bandolerismo más frecuente en la corona catalanoaragonesa que fuera? ¿Marca realmente la Sentencia de Guadalupe la victoria de la masía sobre el castillo, el gran corte entre la servidumbre y la libertad? Cada capítulo del libro de Núria Sales es una interrogante múltiple y el desafío de algún tópico, un combate. Combate contra la frecuente servidumbre historiográfica por la aplicación al pasado de los esquemas, y fronteras, del presente. Combate en favor de la lectura y relectura atenta de los textos originales, con demasiada frecuencia no solamente mal interpretados sino también mal trascritos. Combate en favor de la recuperación del vocabulario coetáneo, histórico, en favor de la fidelidad, propiedad y precisión en el uso de este vocabulario. Combate, pues, contra tramposas toponimias, convertidas en homonimias. Siempre en el supuesto que las preguntas pueden ser acertadas pero que, en Historia, debe haber muy poca respuestas definitivas.